31 januari 2013

Le Bataclan

50 Boulevard Voltaire
75011 Paris



Det är inte ofta men pratar om musik som vanlig dödlig tycker jag, det låter liksom bajsnödigt varje gång men jag tänkte ändå att jag skulle berätta om en fet musikupplevelse jag haft.

Bataclan, en klubb/konserthall precis bredvid mig på Boulevard Voltaire brukar ha bra konserter till ännu bättre pris. Alla tycker att det är kul att gå på konsert, det är spännande och alltid mycket roligare än att gå på en vanlig klubb. Bataclan ligger strategiskt placerat vid Oberkampf-området i 11e arrondissement, här trängs unga balla föräldrar med hipsterkids i 20års åldern för att köpa svartbiljetter till spelningar samma kväll.
Byggd helt i trä dränkt i alla pastellfärger som finns ser Bataclan ut som villa villekulla. Öltrampat golv och sliten krogpersonal med diverse huvudbonader påminner om att kvällen framför en inte kommer ha varit den enda lyckade i den lokalen.

Kvällen jag var där såg vi the Cat Empire. Deras mumsiga australienska accenter och blåsinstrument lekte bra ihop med villa villekulla, de spelade och hipsterkidsen dansade tills taket darrade.
Luftkonditioneringen var nog obefintlig med flit för att höja den intima karaktären på stället och det lyckades de med, över förväntan. Alla dansar med alla här, både armar och ben flyger åt alla håll och det är svårt att känna sig så glad som när just detta händer.

Jag rekommenderar starkt att gå dit, men ännu starkare att lyssna på the Cat Empire.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar