15 maj 2011

Här är din alkoholprofil!




Vi har firat jul för andra gången iår, vilket känns bra. Vi applicerade, "inget är omöjligt" på jesus födelse och tyckte att han lika gärna kunde fötts i maj också och gick på julfest och dansade runt gran o pussades under misteln.

Svenska och danska julvisor ekade mellan de parisiska hustaken och som vanligt på skandinaviska julfester är alla alldeles för törstiga och kan inte förstå när det blivit nog med punch. Folk börjar skrika, hälla ut chips på golvet och klättra över räcket på balkongen. Den enda fransmannen som var där igår undrade om han kommit till en rehabklinik där personalen var på semester. Han kände sig som att han var på studiebesök på ett zoo.
Inget att hänga i julgranen.

Jag har alltid undrat vad det är som gör att vi, som är uppväxta norrut, fullkomligt får hybris när vi ser en flaska alkohol. Fransmän är uppvuxna med att få rosé och vatten till lunch och när de dricker vin på bar finns en limit. Den finns inte hos Svenskar.
Vi dricker tills vi stupar och ofta hör man nån säga:

"fan va kul det var igår - kommer inte ihåg ett piss.."




Alla vet ju att fransmännen gillar sitt rödvin, men vi ÄLSKAR alla typer av vin och sprit till den grad att vi inte kan lägga band på oss. vilka ÄR vi?
Vi ser på det som något som är oundvikligt i ett socialt sammanhang och därför häller vi i oss litervis med sprit för att bli intressanta och när vi börjar tycka att det blir för dyrt att köpa på systemet flyttar vi utomlands, till Frankrike till exempel, där vinet kostar 1€ och dricker ännu mer än innan.
när ska detta sluta?

Jag skyller det på samhället sen jag kom hit, fan, ska vinet vara så billigt får väl folk förvänta sig att svenskar kommer hit, dricker sig aspackade på klubb och förstör stämningen. Jag sa allt det här till en kollega på jobbet, vederbörande såg ut som han hade svalt en gaffel och sa åt mig att jag väl har ett eget ansvar att inte dricka. Jag ifrånsäger mig allt detta ansvar. 




Dock är det dags att dra ner på vardagsglaset - vill inte ha skrumplever och skrumpen själ när jag är gammal räv.

In the meantime,

skål.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar