3 februari 2013

Gay giftermål i Frankrike

"Ska vi få rösta om era giftermål också?"
Igår omdefinierade de viktiga herrarna i Assemblée Nationale ordet giftermål.
Från att ha varit ett avtal mellan man och kvinna har äktenskapet nu ändrats till ett avtal mellan två personer vilket stipulerar homosexuellas rätt att gifta sig.
På gatorna i Paris har man reagerat med blandade känslor gentemot omskrivningen i Frankrikes grundlagar. Senast imorse härjade 80 000 människor runt på gatorna och skrek meningar utan mening såsom: 
"Maman + Papa = Naturel" och "1 man + 1 man = en duo, inte ett riktigt par"
För de fransmän som lägger sig på tvären för denna lilla omskrivning innebär det här ett hårt slag i ansiktet. Den 13 januari demonstrerade nära en miljon, EN MILJON människor emot homosexuellas rätt att gifta sig. Jag är varken insatt i frågan eller gay så jag ska inte uttala mig för mycket om detta men verkar inte det lite väl att ta i?
När jag diskuterade frågan med en killkompis till mig som föddes med en stor rosa rosett i pannan blev jag ännu mer chockad. Han kommer från en familj som bor på landet och när han ringde hem för att berätta nyheten om lagändringen blev det en hetsk debatt där han fick ta på sig all konservativ frustration. 
De som inte är för gay-giftermål är inget att leka med i frankrike de har inga problem med att, som denna familj, säga saker som:

- Att legalisera giftermål mellan två personer av samma kön är som att göra det lagligt att gifta sig med ett djur.

Kompisen i fråga såg inte ens förvånad ut när han berättade det för mig. Han ryckte bara uppgivet på axlarna och sa: Ja, det är synd att folk reagerar så starkt på det här men det som är mest synd är att det är första gången fransmännen faktiskt demonstrerar MOT en rättighet.


Philippe Gosselin, en av UMPs partimedlemmar som röstade emot lagförslagt förutsäger Frankrikes framtid med följande ord: Las Vegas du mariage. 

Avsikten är att skrämma befolkningen med argumentet att alla homosexuella nu kommer att massinvardera frankrike för att få gifta sig här. Ibland undrar man.

Jag har kanske uttalat mig för mycket men jag är varken rädd för någon mass-gay-invasion eller för att det ska bli lagligt med tidelag och giftermål med djur. Nej, det skrämmer mig inte men något som gör det är när människor avsiktligt demonstrerar och sätter sig emot andra människors rättigheter. Det skrämmer mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar